Atle Simonsen skal lede Universitetsfondet

Tidligere statssekretær Atle Simonsen (31) er ansatt som ny daglig leder i Universitetsfondet i Rogaland AS.

Ny daglig leder, Atle Simonsen  Foto: Stortinget

Ny daglig leder, Atle Simonsen

Foto: Stortinget

Simonsen er utdannet økonom, mangeårig FrP-politiker og var inntil januar statssekretær for daværende finansminister Siv Jensen.

- Jeg har hatt lyst på en jobb hvor jeg får brukt samfunnsengasjementet mitt til noe viktig for regionen, derfor passer denne jobben meg midt i blinken. Universitetsfondet har en strategisk viktig rolle i å utvikle Kunnskapsbyen Stavanger, Campus Ullandhaug og tilrettelegge for et sterkt kompetanse- og forskningsmiljø i Rogaland. Det gleder jeg meg til å være med på.

- Det at vi har et fond som kan gi penger til viktige strategiske prosjekter er en styrke for oss som universitetsregion. Fondet var avgjørende for at Stavanger fikk universitetsstatus, nå skal vi sørge for at fondet hjelper Universitetet å rigge seg for fremtiden.

Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) er styreleder i Universitetsfondet og er svært fornøyd med ansettelsen.

- Atle Simonsen har gode kommunikasjonsferdigheter, et bredt nettverk både lokalt og nasjonalt, samt solid forståelse av politiske prosesser. Det er strategisk viktig for regionen og for Universitetsfondet å bidra til at UiS utvikler det nye helsevitenskapelige fakultet til også å omfatte medisinstudium. Atles mangeårige erfaring fra regjeringsapparatet som politisk rådgiver og statssekretær i blant annet Helsedepartementet, Kunnskapsdepartementet og Finansdepartementet vil være en styrke i det arbeidet. Jeg ser frem til å samarbeide tett med ham.

Bjarte Dybvik har vært daglig leder i Universitetsfondet siden 2014 og går nå av med pensjon. Simonsen vil tiltre 4. september

Kontaktpersoner:

Atle Simonsen – Daglig leder – 920 36 938